Als het gaat om HR, is het betalen van iemand anders om het werk te doen – dat wil zeggen het uitbesteden aan een deskundige leverancier – een optie voor elke organisatie, groot of klein. Het is een bijzonder aantrekkelijke keuze voor scholen die zich hebben bekeerd tot de academie en nu een grotere keuzevrijheid hebben als het gaat om HR van hoge kwaliteit.

Waarom uitbesteden?

Nou ja, geld voor één ding. Het belangrijkste kenmerk van de meeste academies is de lagere kosten in vergelijking met het proberen om HR intern af te handelen.

Maar in juni 2012 concludeerde het tijdschrift People Management in een artikel over HR-outsourcing: “Kosten zijn vaak de drijfveer achter outsourcing. Maar organisaties ontdekken dat deze weg ook andere voordelen kan opleveren, zoals een betere dienstverlening.

In datzelfde artikel wordt ook Bharat Vagadia geciteerd, bestuurslid van de National Outsourcing Association. Vagadia is het ermee eens dat kostenbesparingen nog steeds de grootste drijfveer zijn, maar zegt dat de business case aan het verschuiven is: “Het is meer een kwestie van ‘hoe kunt u mij helpen om HR strategischer te maken?” dan ‘hoe kunt u mij helpen om geld te besparen?”

Strategisch HR

Deze kwestie van strategisch HR is met name relevant voor nieuwe academiescholen. Natuurlijk zijn er tijdens het conversieproces zoveel directe zorgen dat het denken over HR-voorzieningen op langere termijn misschien wel onderaan de lijst staat, maar dat zou een vergissing kunnen zijn.

De relatief schone lei die met de conversie komt, is immers een gouden kans om te focussen op wat nodig is voor de komende tien jaar, in plaats van alleen op wat nu nodig is.

Een academie voor HR specialisten is belangrijk

Business development managers en raden van bestuur hebben de kans om na te denken over hoe de school in het verleden op HR-gebied is bediend en de beste aanbieders voor de toekomst te identificeren.

  • In het artikel over People Management wordt opnieuw een HR-dienstverlener genoemd die zegt: “Kopers zijn er veel strategischer in… Ze identificeren de diensten die volgens hen niet de strategische waarde aan het bedrijf toevoegen die ze zouden moeten toevoegen. Simpel gezegd, als je eenmaal weet wat je mist, kun je op zoek gaan naar de beste commerciële aanbieder.